Att spendera dagarna i en historisk byggnad

Jag fick låna en bok av Katarina på min sons fritids. Det är mer som ett häfte kanske än en bok. Den är tummad och lite vattenskadad men vilken skatt. Krönikan handlar om Sigridslunds historia och det ger en hissnande känsla i magen när jag förlorar mig i texterna och bilderna från svunna tider. Jag vill dela med mig, i alla fall en liten bråkdel det känner jag omedelbart.

DSC_0019

Här är Fredrik Ulf Bonde som tillträdde godset (Vibyholm) 1791 då han endast var 17 år. Både Fredrik och hans  fru Ulrika Lewenhaupt var mycket intresserade av både godset/jordbruket och bygden. På den här tiden började många framsynta män och kvinnor förstå att det var viktigt att barn lärde sig räkna/skriva och läsa.
På vissa gods hade godsherrarna själva inrättat skolar där de anställdas barn fick undervisning.
Greve Bonde fick alldeles säkert höra talas om detta och beslöt sig för att inrätta en sådan skola.

Fredrik lät uppföra en byggnad med två flyglar i herrgårdsstil, helt avvikande från ortens byggnadstradition. 1826 stod skolhuset färdigt och greven själv hade utformat donationsbestämmelserna.
Han kallade sin skola Sigridslunds uppfostringsanstalt.
Skolan skulle dels vara en vanlig skola men även ett internat för fyra pojkar och fyra flickor som skulle starta där vid 7-8 års ålder och vara kvar i 8 år.

DSC_0008

I undervisningen ingick förutom de vanliga teoretiska ämnena praktiskt arbete på inrättningens jordbruk. I donationen ingick nämligen även ett jordbruk på ca 14 hektar.

Invigningen skulle ske på midsommarafton 1826 donatorns silverbröllopsdag. Paret flyttade den sedvanliga midsommarfesten till Sigridslund (namnet hade skolan fått till minne av makarnas tidigare avlidne dotter Sigrid).

Invigningen av skolan blev en av de mest dramatiska händelserna genom tiderna för bygden. En salutkanon sprängdes och dödade greveparets äldsta son Carl. Hans minnessten står kvar utanför skolan under trädet  fortfarande idag.
Verksamheten påbörjades ändå hösten 1826.

DSC_0011

Skolan fick mycket beröm och 1926 fick man även utrymme för småskolan i huvudbyggnaden.

DSC_0013

Mot slutet av 1940-talet infördes skolskjutsar i Årdala.

DSC_0015

Den här bilden fastnar hos mig på något vis, står man i stora fikasalen och tittar mot baksidan av huset är det inte mycket som förändrats. Det här med historiens vingslag är så otroligt häftigt. Sluter man ögonen hörs nästan skrapet av pennor och lärarens steg i rummet.

Det är ett privilegium att få vistas här mitt i historien, just nu sitter jag förövrigt i det som varit lärarinnebostaden en gång och jag och Anki beslutar oss för att skriva berättelsen om Sigridslund mer i detalj och presentera i gympasalen när vi får tillstånd att öppna även övervåningen.

Hopas ni har en fin vecka!

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

